woensdag 3 augustus 2022

Sven-Onno Tromp: Natuurlijk hou ik van Amsterdam

OP STAP MET HARRY MULISCH

Ooit was ik in de Athenaeum Boekhandel en zag om de hoek van het gangpad twee verfijnde bruine herenhandschoenen luchtig een boek doorbladeren. De persoon die erbij hoorde, zag ik niet. Ik dacht: ‘Dat moet Harry Mulisch zijn.’ Even later bleek: het was Harry Mulisch. In Leiden of Maastricht had ik dat niet gedacht, maar daar was het ook niet gebeurd. Wat is roem? Zo’n sterk imago hebben dat je ook onzichtbaar aanwezig bent. In Amsterdam kon dat, waar Mulisch (1927-2010) verder uitgesproken zichtbaar was. Het fenomeen Mulisch was ondenkbaar zonder de dekking van een grootstedelijke omgeving: de hele stad was zijn decor. Sven-Onno Tromp loodst ons in Natuurlijk hou ik van Amsterdam langs cruciale plaatsen voor Mulisch, van zijn huurhuis aan de Leidsekade tot de restaurants waar de Herenclub (‘Deftig Links’) bijeenkwam. Café Américain (‘Telefoon voor de heer Mulisch’) en de Stadsschouwburg, waar hij decennia op het Boekenbal de Nederlandse schrijverswereld in audiëntie ontving, zal geen wandelaar missen. Het rijke fotomateriaal maakt het boek een geschiedenis van een halve eeuw Amsterdam aan de hand van Mulisch. Als het een beetje links is, is Cuba-pelgrim Mulisch erbij: de opera Reconstructie, de Notenkraker-discussie in Hotel Krasnapolsky, manifestaties van het Medisch Comité Nederland-Vietnam en van een comité tégen de boycot van de Olympische Spelen in Moskou in 1980: Harry zit nogal gedateerd achter de tafel in Hotel American met Freek de Jonge, piepjonge Felix Rottenberg en langharige kapperszoon Ad Melkert (nog namens de PPR!). Tegelijkertijd ogen Juliana en glunderende Beatrix vereerd om Mulisch op het Boekenbal of de filmpremière van De aanslag in Tuschinski de hand te mogen drukken. Met Bernhard rookt hij ontspannen een pijp bij Hajenius. Mulisch was bij leven dan ook de koning van Amsterdam, zelfbenoemd.

Sven-Onno Tromp, Natuurlijk hou ik van Amsterdam. Een literaire wandeling door het Amsterdam van Harry Mulisch. Amsterdam: Tromedia, 2021. 80 pp. € 19,99.

| Eerder gepubliceerd in de rubriek 'Schoon & haaks', De Parelduiker 26 (2021), nr. 3, pp. 73-74.