dinsdag 2 februari 2021

A.L. Snijders: De Nescio leesclub (Recensie)

A.L. SNIJDERS: LEZING OP HET LAND

Ook verhalenschrijver A.L. Snijders (1937) is cult onder margedrukkers- en uitgevers:  bij uitgeverijtjes als Korenmaat, Artistiek Bureau, Het Huis met de Drie Gedichten (deze rubriek 2017/2-3) en Vliedorp verschenen de afgelopen jaren allerlei uitgaafjes. Zijn korte verhalen lenen zich daar uitstekend voor. Uitgeverij Fragment van Frank van den Ingh komt nu met De Nescio Leesclub. De rij tijdens de signeersessie in de Leidse Pieterskerk op 10 november 2019 was zo groot dat een ongesigneerd exemplaar antiquarisch inmiddels bijzonderder zal zijn. Het genoeglijke boekje heeft een ondefinieerbare vorm: het opent met een brief aan de vrouw van de leesclubvoorzitter, waarna drie verslagen van dezelfde avond volgen. Na afloop sliep Snijders in de Kennemerduinen in zijn caravan, omdat hij niet bij de voorzitter wilde logeren: ‘Ik slaap slecht in onbekende huizen, en als ik ’s nachts moet plassen en trillerig op een onbekende gang loop, op zoek naar de wc, en ik kom een vreemde tegen, ook in nachtkleding, of misschien wel naakt, dan weet ik niet wat ik moet zeggen. Over zulke dingen lees ik graag in boeken.’ Ook wordt een oud-collega, kennelijk uit de schoolwereld, opgevoerd die niet weet wie Bekker en Bavink zijn: ‘En dat weet die lul allemaal niet, hij speelt mooi weer van mijn belastingcenten.’ Hier komt Nescio toch even kijken, zodat de verzamelaar niet alleen door de titel op kosten wordt gejaagd. De lezing ging schijnbaar over verhalenschrijver John Cheever, hoewel de voorzitter ‘lul maar wat’ had gezegd. Het speelt allemaal in 1995. Een beeld blijft hangen van een ouderwets kneuterige cultuur, door Gerard Reve ooit in ‘Een lezing op het land’ vastgelegd, die misschien nog altijd bestaat: ‘een soort roei- en tennisclub uit Amsterdam-Zuid in de jaren vijftig’.

A.L. Snijders, De Nescio Leesclub. Leiden: Fragment, 2019. 19 pp. 125 ex. € 20,00 (uitgeverijfragment@gmail.com)

| Eerder verschenen in De Parelduker 25 (2020), nr. 1, p. 92.