dinsdag 25 februari 2020

Lemberg - Lwów - Lviv (2008): boek nu deels online

LEMBERG - LWÓW - LVIV: BOEK NU DEELS ONLINE 

Twaalf jaar geleden verscheen van mijn hand Lemberg - Lwów - Lviv (Amsterdam: Bas Lubberhuizen, 2008). Deze 
Jan Paul Hinrichs, Lemberg - Lwów - Lviv
(Amsterdam: Bas Lubberhuizen, 2008)
uitgave is al vele jaren uitverkocht. De stad Lviv blijft populair bij individuele stedenreizigers, armstoelreizigers  en historici. Een vraag naar het boek is gebleven. Antiquarisch schijnt het niet te krijgen te zijn. Hierdoor krijg ik regelmatig mailtjes van mensen die vragen of ik misschien thuis 'nog een stapeltje' heb. Helaas is dat niet het geval. De uitgeverij Bas Lubberhuizen brengt geen nieuwe boeken of herdrukken meer uit. Hopelijk kan een herdruk, geactualiseerd en wellicht voorzien van een verslag van een stadswandeling door het Lviv van nu, toch ooit ergens verschijnen. Voor het daar eventueel van komt, heb ik een deel van het boek op dit blog gezet, zodat geïnteresseerden er toch kennis van kunnen nemen. In de onderstaande inhoudsopgave kan men doorklikken naar enkele hoofdstukken die inmiddels op dit blog staan:

Inhoudsopgave

De fatale stad

'Meschane mokim, meschane mazl'
Alexander Granach in Lemberik

Een lunch in restaurant Zehngut
Joseph Roths terugkeer naar Lemberg

Op zoek naar eigen wortels
Alfred Döblin op reportage in Lwów

Een schim uit de jaren dertig
Bohdan-Ihor Antonyč en zijn fictieve biografie

'Het naarste hoofdstuk in mijn leven'
Alexander Wat in Lwów onder sovjetbezetting

'Ik ben alleen gekomen om het u te melden'
Herinneringen aan de Shoah in Lwów

Een schimmige dienstreis
Günter Eich over Lemberg

Een promenade van schaduwen
Józef Wittlin wandelt door een verloren stad


'Torens blijvend in de dageraad'
Het naamloze Lwów van Zbigniew Herbert

'Weggaan naar Lwów'
Adam Zagajewski over een geboortestad die overal ligt

Geraadpleegde literatuur
Straatnamenregister
Persoonsnamenregister

Verantwoording