UTRECHTSE BOHÈME: JACQUES BOERSMA EN THEO F. DEN HEIJER
De
schrijver en kunstenaar – misschien vooral levenskunstenaar - Jacques Boersma
(1932-1979), die onder het internationale pseudoniem Alain Teister opereerde,
blijft bekend om zijn geschilderde crucifixen en zijn enigszins woeste,
melancholieke aan een Italiaanse filmacteur herinnerende verschijning. Na de
postume publicatie van Verzamelde
gedichten
(1988) werd het stil rond zijn literaire oeuvre waartoe ook theaterteksten,
recensies en honderden actuele versjes op pagina 2 van Vrij Nederland behoren. Boersma werd geboren en stierf in Amsterdam
maar draaide twintig jaar mee in de Utrechtse bohème waar hij William Kuik, Jan
Emmens en Theo Sontrop ontmoette. Ook was hij bevriend met de onderwijzer en
bijlesleraar Theo F. den Heijer (1928) die met Pavane voor de schouwburg (1959), ‘de Utrechtse De avonden’, zijn enige romanpublicatie
beleefde. Het boek kwam uit bij drukkerij Heijnis te Zaandijk, waarbij ook W.F.
Hermans’ Erosie en het debuut van
Wolkers verschenen. In de roman komt Boersma voor als de zelfverzekerde,
bebaarde Beaujolais drinkende artiest Louis Dwuim. Andere romans van Den Heijer
bleven onuitgegeven. Midden jaren vijftig was Boersma’s zolderkamer op Oude
Gracht 78 een centrum voor artistiekelingen. In De Utrechtse Boekhouder (2013, nr. 6), een tijdschrift dat het locale
literaire erfgoed met diepgang documenteert, blikt Den Heijer terug: ‘’s Nachts wandelden we vaak. De stad kreeg door deze wandelingen een heel
nieuw aanzicht; het leek wel of wij elkaar de wereld lieten zien zoals hij
werkelijk was.’ Hij benijdde Boersma om zijn succes bij vrouwen: ‘Ze wilden hem
als om strijd uit het moeras helpen.’ Aan Den Heijer droeg Boersma een schriftje met
teksten en tekeningen op dat hij bijhield tijdens een reis door Frankrijk in
1955: Uisla, ruisend als bladeren.
Het schriftje is nu facsimile herdrukt. Uitgeverij Salon Saffier van Marijke
van Dorst nam het met een nawoord van Niels Bokhove op in een bijreeks van De Utrechtse Boekhouder. Boersma’s
dagboek is een document van dronkenmanspraat, liefde en vriendschap. Frankrijk
is nauwelijks aanwezig, of het zou moeten zijn door de herkomst van drank: ‘monsieur Gérard had het zelf gemaakt en
hij verkoopt er mij van zoveel ik wil tegen 43 francs de liter. Het is RUM en
het percentage is 48.’ Er is ook sprake van een dorp, onbekend waar: ‘Ik heb
vannacht een halve liter rum gedronken. Uisla, ik heb het je verteld, ik was
niet dronken, niet eens wat men noemt “dronken” ik was gek, kapot niets, ik heb
gekotst als een stervende jaguar, en omdat de bergen echo’s geven heeft het
hele dorp het gehoord’. Uisla is de naam of bijnaam van een al dan niet fictief
meisje. Boersma teert vooral op eigen ongenoegen: ‘Maar natuurlijk spreekt dit
nergens anders van dan de vereenzaming der mensen. […] Dat ik dit reine papier
vol pis met de ellende van alleenzijn is een kwestie van voorbijgaande waanzin
en dat ben ik mij WÈL bewust.’ Het beschrijven van stadia van dronkenschap is
Boersma wel toevertrouwd: ‘En toen heb ik zachtjes geglimlacht tegen mijn spiegel
en het was alsof ik mezelf in een machtige rol zag verfilmd en ik zei: haha, nu
werkelijk doorgaan.’ Boersma zond het cahier uit Frankrijk naar Den Heijer maar
verbrak de vriendschap kort na terugkomst. Er kwam een verzoening ‘maar het werd nooit meer wat het ooit was’. Dit
curieuze dronkenmanschriftje toont een kunstenaarschap in embryonale staat. Boersma
geeft ook toe dat zijn woorden ‘nog geen litteratuur zijn’. Debuteren als
dichter deed Boersma, als Teister, pas in 1964 bij Querido met De huisgod spreekt. Uiteindelijk werd alcoholverslaving
hem fataal. Hij stierf, net aan een nieuw leven met een jonge Italiaanse
begonnen, toen hij 47 was. Den Heijer bezocht zijn oude vriend in de rouwkamer:
‘Een geteisterd leven, een zoektocht naar onvindbaar
geluk. Maar zijn onbeschrijflijk beginsel was hij trouw gebleven.’
Jacq.
Boersma, Uisla, ruisend als bladeren.
Een zelfportret. Utrecht: Salon
Saffier, 2014 (Utrechtse Boekhoudpers; 8). 36 p. 40 ex. € 16 (Nachtegaalstraat
55 B, 3581 AD Utrecht info@salonsaffier.nl).
| Eerder verschenen in De Parelduiker 19 (2014), nr. 4-5, p. 153-154 (als onderdeel van de rubriek ‘Schoon & haaks’).
| Eerder verschenen in De Parelduiker 19 (2014), nr. 4-5, p. 153-154 (als onderdeel van de rubriek ‘Schoon & haaks’).