donderdag 1 augustus 2019

Hard Werken (Recensie)

HARD WERKEN GEDOCUMENTEERD

Valiz, ‘onafhankelijke, internationale uitgeverij op het gebied van kunst, theorie, kritiek, ontwerp en stadscultuur’, komt verrassend met een lijvig boek van Bettina Furnée en Ian Horton over Hard Werken, een Rotterdamse ontwerpstudio die opereerde in de jaren 1979-1994. Het boek bevat enorm veel afbeeldingen van omslagen, affiches, logo’s, stickers, advertenties en andere ontwerpen van dit collectief dat bestond uit Willem Kars, Kees de Gruiter, Tom van den Haspel, Gerard Hadders, Rick Vermeulen en Henk Elinga. Ons interesseert het gelijknamige tijdschrift van de studio waarvan in de jaren 1979-1982 tien nummers verschenen. Het was een Rotterdams fenomeen, met veel locaal nieuws, ook op literair gebied. De Engelstalige tekst positioneert de vormgeving van het blad in de sfeer van internationale designtrends: ‘an early example of postmodern eclectic design’. De anarchistische lay-out, geïnspireerd door Piet Schreuders’ tijdschrift Furore en Andy Warhols Interview, oogt jongensachtig en verfrissend, maar achteraf ook niet meer bijzonder verrassend. Het valt op dat Hard Werken flinke subsidies van de Rotterdamse Kunststichting ontving en toch op verlies draaide. De claim van ‘many mythologies that surround the production’ is dan ineens minder prikkelend. We horen dat het tijdschrift ‘all the qualities of a pop-legend’ heeft en ‘prey of mythical speech’ vormt. Geldt dit ook buiten Rotterdam? Legendes betekenen niets voor buitenstaanders. Op de binnenflappen staan foto’s van het collectief van toen (wakker, ambitieus) en nu (vriendelijk, sadder and wiser) die meteen doen denken aan het eigentijdse fenomeen van oude rockers die nog eenmaal de oude tijd willen laten herleven. Hierbij weigert soms de drummer of bassist een interview, zoals voor dit project  literatuurredacteur van weleer Rien Vroegindewei. De talloze boekomslagen die Hard Werken voor uitgeverij Bert Bakker ontwierp, ervaar ik achteraf  niet als uitgesproken vernieuwend of afwijkend. Geleerde verhalen over de postmoderne aanpak bij het collectief dwingen me niet er nu anders naar te kijken. Hoe dan ook: dit boek is een aantrekkelijke productie die een voorbeeldig gedocumenteerd tijdsbeeld geeft van Nederlands design in het laatste kwart van de vorige eeuw.

Bettina Furnée & Ian Horton, Hard Werken: One for All. Graphic Art & Design 1979-1994. Amsterdam: Valiz, 2018. 480 pp. € 35,00 (Postjesweg 1, 1057 DT Amsterdam info@valiz.nl)

| Eerder gepubliceerd in De Parelduiker 23 (2018), nr. 4, pp.72-73.